Indrukken... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Indrukken... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Indrukken...

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

27 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Allereerst: het lukt niet om foto's op waarbenjij.nu te plaatsen. Daarom heb ik een extra blog aangemaakt (alleen voor foto's): http://downsouthupnorth.reislogger.nl

Afgelopen vrijdag ben ik zoals gepland naar de operatiekamers in het universitaire Tygerberg ziekenhuis geweest. De dag begon echter anders dan verwacht. Karen zou me niet op tijd kunnen brengen aangezien ze graag naar een Anglicaanse kerkdienst met als voorganger aartsbisschop Desmond Tutu wilde. Of ik mee wilde gaan (zou logistiek handiger zijn). Tuurlijk wilde ik dat, wilde deze bijzondere man (heeft in mijn geboorejaar 1984 de Nobelprijs voor de vrede gewonnen. Voor wie denkt hem niet te kennen: http://www.youtube.com/watch?v=hYcmKfNsQys
De dienst werd gehouden in de St George's Cathedral. Ik was al onder de indruk van het gebouw, maar de dienst was minstens zo indrukwekkend. Wat een humoristische (zijn lach werkt echt aanstekelijk) en sympathieke man. Nieuwelingen werd gevraagd zich voor te stellen (ik ook dus) en hij luisterde aandachtig naar iedereen. Als afsluiting was het tijd voor het brood en de wijn, als niet gedoopte kreeg ik dat niet... Maarrrr... wel een zegen van Desmond Tutu. Bij het verlaten van de kerk hem nog en hand geschud (ga nog wel een keer voor een foto, kerk was ook prachtig) en gauw op naar Tygerberg.

Aangekomen bij Tygerberg gauw naar de operatie-afdeling en daar groene operatiekleding aangetrokken (oude tijden herleven). Op het programma stonden vandaag kinderen. Het was interessant, maar bovenal zeer indrukwekkend. Kleintjes van 3 jaar waar 9 tanden en kiezen getrokken moeten worden, meisje van 4 waar alle boventanden- en kiezen getrokken moesten worden... Hier werd ik wel even stil van... In de Western Cape (gebied waar Kaapstad onder valt) heeft 70% van de kinderen een slecht gebit (veroorzaakt door onvoldoende kennis over mondhygiëne bij ouders en daarnaast een zeer slecht voedingspatroon). Shockerend. Nadat het programma op de operatiekamers was afgelopen heeft Karen me opgehaald en nog even een winkelcentrum op loopafstand van huis laten zien.

Zaterdag. De dag van de Rugby match. Margo en Maria konden toch nog kaarten krijgen, dus gingen ook mee. We werden om 3 uur opgehaald door Kevin, Karen en een vriendin van Karen. Op naar het Newlands Stadium, de thuisbasis van Western Province (het team uit Kaapstad). Tegenstanders waren de Sharks uit Durban. Alles in de omgeving van het stadiom was blauw-wit, behalve wij... Naast het stadion was een grasveld waar eten en drinken (Brutal Fruit, lekker!) verkocht werd en ook shirts van de beide teams. Die shirts waren erg duur, dus hebben we ons maar gekleurd met plaktatoeages (die werden gratis verstrekt en geplakt). Toen de wedstrijd... Het Zuid-Afrikaanse volkslied was indrukwekkend, werkelijk iedereen zong mee. Het stadion was overwegend blauw-wit gekleurd (de kleuren van Western Province), maar er zaten ook wat in zwarte shirts gehulde Sharks-supporters bij. Dit was de eerste rugbywedstrijd die ik ooit gezien heb (snapte veel niet), maar vond het toch erg leuk. De sfeer in het stadion was fantastisch. Helaas verloor Western Province kansloos (wel terecht) en we gingen vervolgens naar huis om onze vlaggetjes eraf te halen (erop ging een stuk makkelijker...).
Met Margo en Maria wezen eten bij Van Hunks (fantàstische steak voor €8,85), was gezellig en lekker.

Tijdens de wedstrijd kreeg ik overigens bericht uit Nederland dat er wat met mijn auto (Volvje) was. Hij stond (en staat nog steeds) bij het ANWB Servicecenter, want er was een onderdeel van de motor (koeling) losgeschoten. Mijn eerste gedachte was al: einde auto (slik...). Dat werd helaas waarheid, want de reparatie (die op zichzelf niet heel duur is) is veel duurder dan de auto nog waard is (hele motorblok zou eruit moeten om te kunnen repareren). Vorige maand nog aan nieuwe uitlaat a €400,- en nu... RIP Volvje... Ondanks dat het 'maar' een auto is, is het wel mijn trouwe Volvje die ik al 7 jaar heb. Ben er behoorlijk verdrietig van :(

Vandaag (zondag 27 oktober) moesten Margo en Maria al om 4 uur opstaan, want ze gingen Shark Cage Diven. Ik had al eerder besloten niet mee te gaan (ivm de kosten) en was daar na de auto-ellende wel blij mee. Ik moest ook bijtijds opstaan (7 uur), want het was de bedoeling om Lion's Head (berg) te beklimmen/bewandelen samen met mensen van de universiteit. Veel studenten hebben afgehaakt en alleen Yasminah en haar verloofde bleven over. We gingen dus met drie personen. Het was een pittige klim (en het was ook wel erg heet in de zon) en helaas hebben we de top niet bereikt. Ik had nog wel door gekund, maar Yasminah niet. En dan geldt: samen uit, samen thuis. Dus ongeveer op de helft omgekeerd.Onderweg nog wel leuke foto's kunnen maken. Ik wil zeker nog eens een poging wagen!! Het uitzicht zal prachtig zijn. Nu even lekker geluncht bij Mixa's en ondertussen dit verslag opgesteld.

Ik heb nog geen duidelijk beeld van mijn programma de komende dagen, dus wordt vervolgd!!

Overigens, de winkels zijn nu bezig om zich voor te bereiden op Kerst. Ik heb, doordat het elke dag warmer wordt, niet het idee dat het bijna november is (zo snel wen je dus) en die Kerstversiering komt heel vreemd op me over.

Een zonnige groet uit Kaapstad!

  • 28 Oktober 2013 - 00:28

    Oma En Opa:

    Wat een afwisselende activiteiten. Een dienst met bisschop Desmond Tutu en een rugbywedstrijd. Dat zijn toch wel uitersten. Je kennismaking met de aartsbisschop is natuurlijk uniek! Mandela, ds. Martin Luther King en ook Desmond Tutu passen natuurlijk in het rijtje van Groten der Aarde, ver verheven boven een kleinzielig Jamaicaanse in een commissie van de VN, die zich zo nodig af moet zetten tegen bezigen van Zwarte Piet van het Nederlandse Sinterklaas(kinder)feest. Laten zij en haar linkse aanhang ophoepelen en niet haar eigen kleur verraden door systematisch hulp aan de door jou geschetste zorg te onthouden tengevolge van de dure slokop van het pluche en de geldgrijperij in allerlei commissies van VN en ook Europa. Die maken de weg, die nog gegaan moet worden zo ontzaglijk lang, zoals je pa eerder al opmerkte. Het feit, dat je Volvootje wordt afgeschreven zinkt daarbij in het niet. En och daar zal ook wel weer een oplossing voor komen. Net zo goed als de leestekens, waar je over schreef
    In de loop van de week stuur ik je een complete lijst. Maar hier alvast de meest noodzakelijke:
    Houd alt vast en tik 130 = é. Evenzo alt 137= ë. Voorts zo met alt 139= ï. Zo zijn er nog diverse mogelijkheden. Maar dat komt nog wel.

  • 28 Oktober 2013 - 07:45

    Dawnn:

    Dag Gaby,

    Wow, met je neus in de operatie kamer.. ♥JOY♥ Gweldig om te lezen.
    En ik las ook dat je je al redelijk bewogen hebt op religieus gebied en natuurlijk is dat ook een grote ervaring. Op Sport en Cultuur kom je denk ik ook niets te kort als ik dat lees van een mooie Rugby wedstrijd en een lekkere Steak! ( waar ik op dit moment een MOORD voor zou doen).

    My sincere condolences voor je Volvje.. Maar ben blij dat je het zo positief op pakt!
    En ja begrijpelijk dat je dan niet meer zit te wachten om als een sardientje in een kooi geplaatst te worden om Haaitjes te zien.. ( aloewel ik dat al mijn hele leven echt super graag wil doen).
    Maar .. Je hebt laten zien dat je doorzettings vermogen hebt en geprobeerd hebt de berg te beklimmen. Je weet nu hoe het pad er voor de helft uit ziet en misschien komt er nog een keer de gelegenheid om hem te beklimmen.. En dan all the way to the top!

    En ik weet precies hoe je je voelt met de kerstversiering. Over een paar dagen gaan ze hier ook beginnen, maar op verschillende markten zijn de kerstbomen en verlichting al te koop. En dat bij +35 graden.. hahaha.

    Doei meisy,
    Ga maar lekker genieten!
    Groetjes Dawnn

  • 29 Oktober 2013 - 22:05

    Theo:

    Hoi Gaby. De ene ervaring nog mooier dan de andere! Geweldig. De ontmoeting met bisschop Tutu, wereldberoemd, is een geweldige ervaring, vergeet je je leven lang niet! Een keer met hem op de foto zou geweldig zijn. Je professionele agenda is gevuld met een prachtige mix, je had geen betere stage kunnen uitzoeken! En al die geweldige aktiviteiten er omheen en dat met elkaar, een harstikke euke groep. De tijd vliegt, geniet ervan, laat geen minuut onbenut, voor je het weet....... Je auto staat weer keurig voor de deur tegen een redelijk parkeertarief. Later maar zien wat doen. Hij heeft in ieder geval de orkaan doorstaan. Veel plezier en ook nu weer kijk ik uit naar volgende blog!! En, deel maar een keer een rondje uit, ik betaal! XxxxxxX

  • 03 November 2013 - 19:56

    HenkK:

    Cool Gaby. In de voetsporen van je pa, misschien wel in overtreffende trap. Enjoy every step.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 31182

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: