All good things come to an end... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu All good things come to an end... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

All good things come to an end...

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

29 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

C’est ça, dat was het dan…

Down South is (bijna en voorlopig) verleden tijd. Bijna, want morgen om 13:30 uur (Nederlandse tijd: 12:30 uur) vertrekt mijn vliegtuig naar Dubai. Ik heb daar een (overdreven lange) overstaptijd van maar liefst 7 uur. Om 8:20 (Nederlandse tijd: 6:20) vertrekt mijn volgende vliegtuig richting Amsterdam, waar ik om 12:40 hoop aan te komen. Voorlopig, want één ding weet ik zeker: ik wil nog eens terug naar Zuid-Afrika (en Kaapstad).

Gingen andere weken al snel, de laatste week is bijna (deze leg ik later uit…) voorbij gegaan zonder dat ik het in de gaten had.

Maandag was de Oath Taking & Prize Giving Ceremony voor de Mondzorgkunde (hier wordt dat Oral Hygiene genoemd) en Tandheelkunde studenten. Wat een spektakel!! Studenten allen in zwarte ‘toga’. Professoren en docenten maakten onder muzikale begeleiding met een staand publiek hun entree. Na opening werd het volkslied gezongen en werd er een kort gebed opgezegd. Wat me eerder (tijdens de Rugbywedstrijd in het Newlands Stadium) al opgevallen was: iedereen zingt mee met het volkslied. Erg mooi om mee te maken. Na een heel aantal speeches vonden de Oath Taking & Prize Giving Ceremony plaats. Beide ‘onbekend terrein’ voor mij. De Oath Taking houdt in dat de eed wordt afgenomen. De Prize Giving Ceremony is bedoeld om studenten welke zich onderscheiden hebben (door bijvoorbeeld hoogste cijfers, goed gedrag in de kliniek, beste afstudeeronderzoek etc.) te belonen. Dit wordt door diverse bedrijven gesponsord, maar ook sommige professoren zijn sponsor. Er waren behoorlijke geldprijzen te winnen en daarnaast bijvoorbeeld een lidmaatschap van de OHASA (Zuid-Afrikaanse vereniging van mondhygiënisten). Afsluitend stond er een royaal buffet klaar en kon er even nagepraat worden. De studenten en docenten vonden het leuk dat ik er was en dat was insgelijks.

Dinsdag ben ik met Wayda naar een school geweest waar we verschillende klassen uitleg hebben gegeven over mondgezondheid. We hadden nog wat tijd over en het was in de buurt, dus Wayda heeft me meegenomen naar Simon’s Town, haar geboorteplaats. Erg leuk stadje om te zien, veel oude gebouwen. Lekker geluncht en vervolgens naar het Lotus River Hospital waar de patiënten al klaarzaten om behandeld te worden.

Woensdag ben ik met Dominique naar het Mount Nelson Hotel (een erg beroemd hotel hier) geweest voor een ‘Afternoon Tea’. Wow!! Ik hoefde ’s avonds niet meer te eten, we hebben echt genoten van alle (overdadige) lekkernijen.

Donderdag de laatste dag met Wayda. Ik ben met Wayda naar een babyclinic geweest waar we vaders en moeders voorlichting hebben gegeven over de mondgezondheid van hun kinderen. Tijdens zo’n voorlichting wordt al duidelijk wat de problemen zijn. Kinderen krijgen continu te eten (snoep/chips) en te drinken (frisdranken/sapjes/zoete thee). Er is nog een lange weg te gaan op dit gebied… Aangezien dit mijn laatste dag was, hadden we wat lekkere dingen gehaald. De medewerkers van de kliniek hebben me alle 4 toegesproken (Wayda, tandarts en twee assistentes), erg lief!! Nog wat groepsfoto’s gemaakt (handig, Karen arriveerde net) en toen was het tijd om afscheid te nemen, was niet heel makkelijk. Wayda heeft me erg veel geleerd over de mondgezondheid problemen hier, maar ook over Zuid-Afrika zelf. Ik zal haar missen!!

Het was mijn bedoeling om een ontspannen avond te hebben en vandaag (vrijdag) lekker rustig mijn koffer in te pakken. Ik kom nu terug op de ‘bijna’ uit de tweede alinea. Ik had me net geïnstalleerd in ‘stamkroeg’ Mixa’s toen ik het idee kreeg om even mijn creditcardaccount te bekijken (dit doe ik regelmatig, en maar goed ook…). Ik schrok van de beperkte bestedingsruimte die nog over was. Wat bleek? Iemand heeft online aankopen gedaan met mijn creditcardgegevens. Voor een bedrag van ruim €600,00!!! Schrok me lam… Onmiddellijk het alarmnummer voor mijn creditcard gebeld (leuk… €1,98 per minuut) en situatie uitgelegd. Creditcard geblokkeerd en ik kon weer ademhalen… De transacties worden geannuleerd. Creditcard faude blijkt enorm vaak voor te komen hier. Heel jammer en vervelend, maar het is gebeurd... Ik heb me aan alle veiligheidstips gehouden, dus is echt domme pech.

Vanmorgen vroeg (6:50 werd ik opgehaald) allereerst met Karen naar de kerk geweest (dienst begon om 07:15). Aartsbisschop Desmond Tutu zou vandaag weer komen en dat wilde ik graag nog een keer meemaken. Na de dienst was er de mogelijkheid om met hem op de foto te gaan. Dus.. ik sta op de foto met Desmond Tutu. Erg bijzonder. Wat een charisma heeft die man… Prachtig! Daarna ging een behoorlijk gezelschap van de aanwezigen (inclusief Desmond Tutu zelf) aan de wandel, richting een plaats waar ontbeten kon worden. Lekker ontbeten (fantastische ontbijt smoothie!!!) bij Desmond Tutu aan tafel, hoe leuk is dat…

Vervolgens tijd voor een minder leuke happening… Het politiebureau. Aangifte gedaan van creditcard fraude (ondanks dat alles handmatig gaat ging het veel sneller dan ik verwachtte) en toen terug richting huis.

Lekker geluncht met Dominique en nog wat gedronken in de Company Gardens.

Toen echt naar huis, koffers inpakken… Dit was gauw gebeurd en toen lekker bij Van Hunks gegeten met Dominique, Kevin, Karen en twee vrienden van Dominique.

7 Weken Down South achter de rug, nu klaarmaken voor Up North!! Ook vanuit Zweden zal ik blijven schrijven, dus voor wie mijn verhalen nog niet zat is....

Liefs,
Gaby

  • 29 November 2013 - 21:34

    Anneke:

    Lieve dochter! Je kijkt nu terug op een reeks (op één na) schitterende ervaringen! Sluit ze, samen met al die lieve mensen die je op je eerste deel van je grote avontuur heb mogen ontmoeten, in je hart!
    Voor morgen wens ik je goede reis en ik verheug me nu al op het moment dat ik je zondag weer in mijn armen kan sluiten! Tot zondag!!! XXX

  • 29 November 2013 - 21:43

    Theo:

    Hoi Gaby, aan alle dingen komt een eind, en aan de leukste altijd het snelst. Je hebt overduidelijk een heel fijne, gezellige en leerzame tijd gehad waarin je heel veel indrukken hebt opgedaan. Je hebt een geweldige blog bijgehouden, grote klasse, dank je wel! Je hebt er hopelijk weer een aantal vrienden aan overgehouden en misschien ook wel een paar pondjes (lekker eten daar hè?). We zullen je weer met open armen in Nederland ontvangen, weer gedaan met de rust! Goeie reis en wel thuis!!!! Xxxxxx

  • 29 November 2013 - 22:27

    Oma En Opa:

    Geweldige ervaringen! Heerlijk. Al bedoelen we daar beslist niet de criminaliteit mee mbt je creditcard. Gelukkig is dat opgelost. Je afscheid van de mensen waarmee je die zeven weken bent omgegaan zijn erg speciaal geweest. Dat bleek wel uit al je enthousiaste verhalen. And last but not least wellicht de indrukwekkende ontmoeting met aartsbisschop Tutu. Het is al met al heel beslist een reis om nooit te vergeten. En dat je het geheel als een voorlopig afscheid wil zien, begrijpen we best. Maar nu willen we je hier toch dolgraag weer terug zien. Goeie reis en tot gauw!

  • 29 November 2013 - 23:00

    Thea:

    Lieve Gaby.Jammer dat het weer voorbij is,ik heb echt genoten van jouw blog.Goed gedaan meid!Wat een geweldige ervaring heb je opgedaan.Ik hoop dat je een goede terugreis hebt.Snel tot ziens in Culemborg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 31175

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: