Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

11 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 11-11-2013

Alweer bijna een week voorbij sinds ik mijn laatste verslag schreef. Typen dat de tijd vliegt is weliswaar saai (ik zei dat de vorige keer ook al), maar ook de realiteit.

In mijn stagesituatie is helaas niet veel veranderd. De leidinggevenden van de kliniek hebben nog steeds geen toestemming gegeven. Dat wil niet zeggen dat ze dat ze dat niet gaan doen, maar ze hebben 'gewoon' nog niet gereageerd (en reageren ook niet op bellen en mailen). Laat ik het maar weer op "This is Africa" gooien... Inmiddels ben ik alweer aan mijn derde 'stage'week in de Lotus River Kliniek begonnen.

Even terug naar vorige week... Donderdag ben ik met Margo en Maria meegeweest naar de Morgenson Primary School in Hanover Park (met één n), Kaapstad. Hanover Park klinkt romantisch, maar het is een criminele omgeving waar de gangs de ene na de andere moord plegen. Margo en Maria hebben veel sportlessen gegeven op deze school. Ik heb, samen met mijn trouwe metgezel Nemo (de poetspop) wat voorlichtingen en poetsinstructies gegeven aan de kleinsten van deze school (kids van ongeveer 6/7 jaar). Erg leuk om te doen! De kinderen vonden zo'n bezoeker ook leuk, dus ik werd getrakteerd op enthousiast gezongen (Kerst!)liedjes. De school heeft een binnenplaats waar met moeite nog wat lijnen op te zien waren. Margo en Maria hebben zichzelf tot doel gesteld deze binnenplaats om te toveren tot een plaats waar kinderen niet alleen kunnen spelen, maar ook kunnen leren. Hiertoe gebruiken ze betonverf, verfrollers en een gezonde dosis energie. Zo hebben ze onder andere het alfabet en een kompas geschilderd Ik heb hen daarbij nog een beetje kunnen helpen, leuk!

Vrijdagochtend werd ik door Karen naar het Tygerberg Hospital gebracht voor de "Research Day" van de studenten van de UWC (University of the Western Cape). Ik vond het erg leuk om hierbij aanwezig te zijn. Kon me goed in hun spanning inleven, want nog geen vier maanden geleden heb ik (samen met mijn afstudeerpartner Sanja) mijn eigen afstudeeronderzoek gepresenteerd.

Zaterdag hebben we eerst uitgeslapen. In mijn geval helaas poging tot, want ik heb nog steeds geen goed sluitend gordijn op mijn slaapkamer. Maar goed, wel ochtendje lekker rustig aan gedaan. Rond de middag besloten we om naar Sea Point te gaan (daar zijn een paar mooie zwembaden). Ingesmeerd (factor 30), bikini aan en daar gingen we. Zwembaden zagen er erg mooi uit en het grasveld was ook prima. Ik had het na 1.5 uur wel gehad (intuïtie?), dus gingen we weer naar huis. Op dat moment was er nog niets aan de hand. Nog ergens geluncht en daar kreeg ik het idee dat ik wel wat verbrand was. Bij aankomst thuis bleek dat toch wel fors te zijn en de roodheid werd alleen maar erger. Zoveel mogelijk gekoeld en meerdere keren met aftersun gesmeerd. 'Gelukkig' alleen mijn romp en niet mijn gezicht, maar toch... "Au!" Nauwelijks geslapen en zondag ging het nog niet veel beter. Zondag weinig gedaan, had nog veel last. Margo en Maria hebben rond zonsondergang Lion's Head beklommen, ik zou eigenlijk meegaan maar besloten dat niet te doen. Erg jammer, maar gelukkig heeft Margo ook een goede camera ;) Voor het slapen gaan goed gekoeld, maar helaas weer een slechte nacht gehad (halverwege de nacht nog extra gekoeld met komkommers).

Vandaag (maandag 11-11) maar speciale gel voor brandwonden gekocht, want hoop toch wel op een beetje slaap. 'Stage' ging prima. Naar de Grassy Park Community Health Clinic geweest en daar samen met Wayda (en Nemo) voorlichting gegeven aan moeders welke aan het wachten waren in de Baby Clinic. Leuk om te doen! In de middag wederom Wayda geobserveerd terwijl ze patiënten behandelde.

Morgen naar één of meerdere crèches, ik ben benieuwd!

  • 11 November 2013 - 21:53

    Monique:

    Vaseline is erg goed tegen brandwonden! Hoop dat je snel wat opknapt en veel plezier bij de créches!

  • 12 November 2013 - 21:14

    Oma En Opa:

    Geweldig om te lezen, dat je je toch in je eigen beroep dienstbaar kunt maken en ..... steeds meer ondervindt hoe de wereld in elkaar steekt. Bovendien ervaart, dat de mensheid in het eigen gedrocht, de bureaucratie, de grootste belemmering in verdere ontwikkeling tegenkomt. En zeker in de gezondheidszorg is het ook hier niet beter.
    Heel beroerd voor je om zo verbrand te zijn, maar hopelijk is de ergste pijn inmiddels "geblust". Leer je ook om te blijven smeren in de wat heviger zonneschijn. Iedereen schijnt dat toch een keer te moeten ervaren. Oma denkt, dat dit wel weer in orde komt en ze is nou niet zo ongerust als wanneer je tussen die gevaarlijke dieren zit. Overigens slaapt ze nu wel weer wat rustiger en heeft zich min of meer overgegeven aan de weinig gevaarlijke leeuwen in haar dromen. Het stelt haar ook gerust, dat je je er zo goed doorheen slaat en kijkt ze met spanning uit naar je verdere verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 31172

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: