Eind in zicht... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Eind in zicht... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Eind in zicht...

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

17 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Over twee weken ben ik (als het goed is en mijn vlucht niet wordt geannuleerd i.v.m. winterse ellende die ze hier – gelukkig – niet kennen) alweer in Nederland. Ongelooflijk hoe snel zeven weken, waar je jaren naar uitgekeken hebt, voorbij kunnen vliegen… Ik heb zin om mijn familie en vrienden weer te zien, maar verder kijk ik nog niet echt uit naar Nederland (iets met ‘winterse kou’).

De laatste week is echt voorbij gevlogen (net als de eerste weken…), maar eigenlijk heb ik vrij weinig gedaan. Mijn stage verloopt nog steeds niet zoals zou moeten, ik heb nog steeds geen officiële toestemming. Ik ga nog steeds met Wayda mee, maar we kunnen niet alles doen wat zij in gedachten had voor mijn periode hier (en waar ik ook een beetje op rekende). Afgelopen week o.a. naar een crèche geweest (Nemo mocht ook weer mee), een afspraak voor dinsdag a.s. op een basisschool in Kalk Bay gemaakt en naar een verzorgingstehuis (voor ouderen) geweest. We kwamen bij het verzorgingstehuis net op een verkeerd moment (spitsuur), dus ik heb niet veel meer kunnen zien dan de hal en wat gangen. Ik was positief verrast, de mensen zagen er goed verzorgd uit en het rook er fris (in Nederland zie je helaas wel anders). Mogelijk gaan we er later op een ander tijdstip nog naar toe. Ook heeft Wayda me de ‘private clinic’ laten zien waar zij ook werkt als mondhygiënist. Is heel anders dan in de ‘public clinic’. Tandarts ontmoet, aardige en enthousiaste man.

Woensdag jl. zijn Margo en Maria vertrokken. Voordat ze de 23e naar Nederland vertrekken wilden ze (heel begrijpelijk) nog wat zien van dit prachtige land. Ze hebben slecht weer gehad tijdens de eerste dagen. Hopelijk voor hen wordt dat gauw beter en kunnen ze echt gaan genieten.
Ze vertrokken woensdag met slecht weer. Woensdagmiddag werd het beter en heb ik nog lekker in het zonnetje gezeten in The Company's Garden. Het wemelt daar van de dieren, altijd leuk.

Want ja, slecht weer komt ook in Zuid-Afrika voor. Het heeft vanaf vrijdagmiddag tot ergens in de nacht van zaterdag op zondag geregend. Vrijdag was ik met Dominique (Belgische vrijwilliger van de stichting Docenten voor Afrika) naar het V&A Waterfront. Heerlijk de toerist uitgehangen (inclusief souvenirs) en heerlijk gegeten (sushi bij Willoughby & Co en Belgische wafels bij Den Anker). Toen we terugliepen naar Dominique’s auto (5 minuten lopen) begon het te stortregenen en tegen de tijd dat we bij de auto waren, waren we compleet doorweekt. Bah, thuis maar direct een warme douche genomen.

Zaterdag samen met Dominique naar de verjaardag van Karen geweest. Dit was erg gezellig, leuke mensen ontmoet en genoten van lekkere hapjes/drankjes. Erg leuk dat we uitgenodigd waren.

Zondag had ik eigenlijk de hop-on-hop-off bus willen nemen (rode route) om eindelijk op de Tafelberg (die Berg zoals ze hem hier ook wel noemen) te komen. Helaas, de berg was de hele dag bedekt met een grote wolk. Besloten om naar de wasserette te gaan. Terwijl ik zat te wachten op de was kreeg ik een sms van de meiden van de International Health Studies minor die ook in Kaapstad verblijven. Of ik zin had om wat te gaan doen. Leuk idee! Dus nadat de was klaar was taxi genomen en op naar het V&A Waterfront. Leuk om hen te spreken en ervaringen te delen. Gezellig geluncht bij Tasca en vervolgens een boottochtje gemaakt door de haven. Een goede manier om de stad van een andere kant te bekijken en ook leuke foto’s kunnen maken. Vervolgens nog wat geshopt en toen weer met de taxi naar huis. Bij thuiskomst bleken de stopcontacten in huis niet meer te werken. Dus telefoons en laptop maar laden in Mixa’s en hopen dat morgen alles weer werkt.

Morgen ga ik met Dominique samen naar een school en in de middag naar een tandartspraktijk waar ook een mondhygiënist werkt. Dinsdag naar de school in Kalk Bay, we gaan alle groepen voorlichting geven. Tot nu toe heb ik dat alleen maar gezien/gedaan bij de jongste kids, ben heel benieuwd hoe het er bij de oudere kids aan toegaat.

http://downsouthupnorth.reislogger.nl/foto/17-11-2013/2 Weer wat nieuwe foto’s om een impressie te geven van mijn ervaringen hier (2 pagina's).

Tot de volgende keer!

  • 17 November 2013 - 20:35

    Charlotte:

    We gaan je geweldige verslagen nog missen! Geniet nog even met volle teugen van de finale van je verblijf. Krijg wel de indruk dat je er alles uit hebt gehaald. Een ervaring die je nooit meer kan worden afgepakt. Have fun!

  • 17 November 2013 - 21:49

    Oma En Opa.:

    Begrijpelijk, dat je vindt, dat de tijd van je verblijf in ZA is omgevlogen, maar voor ons gevoel ben je toch al eeuwen weg. Zijn blij je weer te kunnen omhelzen en een stevige knuffel te kunnen geven. Je verslag kregen we kort na bericht van aankomst van pa en ma op Kullen binnen. We weten, dat ook zij blij zullen zijn met je thuiskomst. In elk geval staat de Schipholballon hier bij ons in de kamer te wachten op je komst. We hopen, dat de rest van je verblijf als een welkome ervaring en aanvulling op het totaal zal worden. Heel veel liefs en we zien graag uit naar je verdere relaas.

  • 18 November 2013 - 15:13

    Caroline Overmeer:

    Ha Gaby,
    Wat gaat de tijd snel zeg! Ik hoop dat je er een mooie 'finale' van gaat maken, veel plezier je laatste weken!
    Caro

  • 19 November 2013 - 12:33

    Thea:

    Nou,ik zal je geweldig leuke verslagen missen en niet te vergeten de mooie fotoreportage.maak van die laatste dagen nog even een feestje.Deze belevenis kan niemand je meer afnemen!

  • 19 November 2013 - 12:47

    Lise Sch :

    Hello Gaby,

    Wat vliegt de tijd snel he! Van elke seconde, minuut , uur en dagen genieten op en top :-)! Zelfs als niet alles verloopt zoals je gedacht had, want dat is juist ook een vd uitdagingen die we allemaal doorgaan denk ik..

    Anyways supertoffe foto's, voornamelijk de zeehond/leeuw, wist niet dat ze die daar hadden up north and down south :-)

    Adios amigos!

  • 22 November 2013 - 04:31

    Dawnn:

    Ow meisy,

    Wat een verhalen. Gelukkig wordt niet alleen mijn Fexalbiliteit op de proef gesteld. En ja wat gaat de tijd snel. Enjoy!!!

    Heel veel plezier..
    en Succes

    Groetjes Dawnn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 31176

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: