Culture shock?? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Culture shock?? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Culture shock??

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

24 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Tijdens de lessen IHS (International Health Studies, mijn minor) is het verschijnsel 'cultuurshock' aan bod gekomen. Ondanks dat ik actief heb deelgenomen aan deze interessante colleges, herken ik in mijn geval (nog) geen cultuurshock. De eerste fase wordt ook wel honeymoon fase genoemd, een fase waarin je het gevoel hebt een toerist te zijn en waarin alles mooi en fantastisch is. Dat niet alles mooi en fantastisch is had ik direct na aankomst op de luchthaven, alweer bijna twee weken geleden, in de gaten. Zoals ik al in een eerdere blog vermeldde, Zuid-Afrika kent grote contrasten. Tijdens de rit van de luchthaven naar 'huis' heb ik deze contrasten mogen aanschouwen in de vorm van townships (waar mensen echt met grote families in bouwsels van golfplaten wonen) en brullende Ferrari's. Ik heb nooit het gevoel gehad dat alles hier mooi en fantantastisch is, ik heb me gewoonweg neergelegd bij de feiten. Ondanks dat ik het in Nederland fijn vond om 'thuis' te zijn (home sweet home) voel ik me hier ook thuis. Natuurlijk missen er belangrijke zaken (de mensen en dieren waarvan ik houd), maar ik heb niet het gevoel dat ik op vakantie ben. Vanaf moment 0 af aan heb ik me hier welkom gevoeld.

Maandag was een chaotische dag. Zoals in mijn vorige verslag al vermeld, de dag verliep niet zoals gepland. Ik heb uiteindelijk een rondleiding gekregen door de Lentegeur kliniek, dat was interessant.

Dinsdag ben ik wederom naar het Groote Schuur Hospitaal geweest. Geassisteerd bij de tandarts (diverse extracties) en even meegekeken bij een kaakchirurg.

Woensdag ben ik, net als vorige week, naar het Day hospital geweest (waar de kinderen behandeld worden). Wederom was het erg rustig. In de middag heb ik meegekeken bij de studenten die in de kliniek van de universiteit patienten (trema...), dit was erg leuk.

Ik heb vandaag mijn laatste officiele (sorry, lukt niet om een trema boven de e te krijgen) dag op de UWC (University of the Western Cape) afgesloten met een presentatie (locatie Tygerberg vandaag). In deze presentatie (in het Engels) heb ik verteld over mijzelf, mijn opleiding, het beroep mondhygienist (trema boven de e...) en de verschillen tussen mondhygienisten in Zuid-Afrika en Nederland. Erg leuk om te doen en de studenten (tweedejaars en derdejaars) en docenten vonden het ook interessant.

Morgen wederom naar Tygerberg, ik ga dan meekijken in de operatiekamers. Interessant!!

Zaterdag staat er een rugbywedstrijd op de planning. Springboks (Kaapstad) vs. Sharks (Durban). Het is de finale van de Currie Cup en schijnt echt heel belangrijk te zijn. Ben benieuwd!

Zondag als het goed is samen met studenten van de UWC Lion's Head (een berg) beklimmen.

Hoop dat alles goed gaat met iedereen in Nederland!!!

Liefs uit Zuid-Afrika


  • 25 Oktober 2013 - 12:11

    Kimberly Lambregts :

    Hallo Gaby,

    Super gaaf wat je daar allemaal aan het doen bent.
    Ik vind het leuk om iedere keer een verslag van je te lezen.
    heel veel succes nog en maak er wat moois van.

    Groetjes,

    Kimberly (van de opleiding)

  • 27 Oktober 2013 - 02:19

    Mandy:

    Heeej schoonzussie,

    Wat een hoop verhalen zeg, maar super om ze te lezen.
    Fijn dat je je zo prettig voelt in het land.
    Je ziet verschrikkelijk veel mooie dingen.
    Ga genieten en ik geniet met je mee aan de andere kant van de wereld :-)

    Liefs xxx Mandy

  • 27 Oktober 2013 - 19:08

    Oma En Opa:

    Kijk, zo langzamerhand wordt je over de hele wereld gelezen en genieten we wereldwijd van jouw werkvakantie. Leuk ook de reactie van je "schoonzussie". Straks ook contact gehad met je ma. Ze wist me te vertellen, dat je inmiddels weer een verslag op reislogger had staan. Dus dat gaan we vanavond nog even lezen. Oma is TV kijken, want daar zou een kleindochter van Tante Anneke te zien zijn.
    Meer in de reactie vanavond in de reactie op je verhaal in reislogger. Ook wat leestekens van die digibeet-opa.

  • 28 Oktober 2013 - 07:31

    Dawnn:

    Gaaaf!..
    Zoveel al gedaan en ook een presentatie over je eigen beroep!
    Wanneer je zoveel te doen hebt gaat de tijd ook lekker snel. Dit vind ik zelf al een geweldig plus punt aan mijn tijd in het buitenland. Hopelijk zal dat ook zo even blijven.
    Je beleeft in zo'n relatief korte tijd zoveel.
    Vind het echt leuk omdat bij een ander ook terug te zien!

    Groetjes Dawnn

  • 01 November 2013 - 17:29

    Monique Den Bakker:

    Hey Gaby!

    Erg leuk om je verhalen te lezen! En erg knap dat je dit allemaal alleen doet, zo een presentatie geven voor studenten en docenten.

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Groetjes Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 31198

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: