Het Groote Schuur Hospitaal - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Het Groote Schuur Hospitaal - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Het Groote Schuur Hospitaal

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

15 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dinsdag 15 oktober
Het 'Groote Schuur Hospitaal' zag er vanbuiten prachtig uit (koloniaal, strak in de verf). Bij binnenkomst viel als eerste het enorme aantal wachtende mensen op. Mensen moeten zich hier eerst aanmelden en worden dan naar de betreffende afdeling doorgestuurd. Hoe veelbelovend de buitenzijde van het gebouw ook mocht zijn, de binnenzijde was erg gedateerd. Bij de entree doorverwezen naar de afdeling 'kaakchirurgie' en daar opgevangen door mijn begeleidster van deze ochtend. Rondleiding gekregen over de afdeling. I.v.m. de 'Eid' (Moslimfeest) waren er erg weinig patiënten. Een aantal mensen kwam voor consult i.v.m. geïmpacteerde (verkeerd liggende, niet goed doorgebroken) verstandskiezen en kreeg vervolgens een afspraak voor begin maart(!!!) om deze te laten verwijderen. Heel Kaapstad (publieke zorg) verwijst naar dit ziekenhuis en er wordt alleen op woensdag behandeld. Als mensen pijn of zwelling krijgen kunnen ze wel eerder terecht. Overigens wordt er, ondanks de gedateerde apparatuur, wel gebruik gemaakt van digitale röntgen. Erg interessant waren de traumapatiënten (met traumata veroorzaakt door geweld of ongeval). Breuken aan gelaat of kaken werden beoordeeld middels 3D beelden (CT scan). Ik kreeg de kans om met deze beelden te 'spelen' en dat was erg interessant. De arts legde duidelijk (aan mij en de andere studenten) uit wat er aan de hand was (bijvoorbeeld zygoma-orbital complex) en wat het behandelplan was. Met de patiënt werd minder gecommuniceerd. Deze patiënten (traumata al afgelopen vrijdag -11 oktober- ontstaan) werden voor operaties ingepland op 28 oktober. Alsnog een behoorlijke wachttijd (in mijn ogen). In de privéziekenhuizen worden patiënten wel veel sneller geholpen, maar veel mensen kunnen zich dat niet veroorloven. Dus met ingedeukt gezicht en al werd de patiënt weer naar huis gestuurd. Ik hoop nog een keer terug te gaan op een woensdag en dan operaties te zien. Om 11:30 waren we (de andere studenten en ik) daar klaar. Nog even gekeken bij de ingang het museum van het ziekenhuis en ik wil daar zeker een keer heen. De anderen werden vervolgens opgehaald om naar hun universiteit te gaan en ik werd door Karen opgehaald en thuisgebracht.

Bij mijn stamkroeg Mixa's nog even met mijn lieverd in Nederland kunnen appen (love you!!!). Daarna gauw omkleden want ik werd weer opgehaald door Karen.

Het was de bedoeling om te gaan helpen bij de volleyballessen van Margo en Maria (had zelfs mijn sportoutfit aan), maar wegens omstandigheden konden deze lessen niet doorgaan. Wel weer een tour door de stad gedaan. Karen is er geboren en kan enorm veel vertellen. Weer thuisgebracht en even lekker gelezen.

Straks weer lekker met Geertjan, Margo en Maria uit eten (zal ik hier ooit gaan koken??). Maar goed, het is dan ook Geertjan's laatste normale avond hier. Morgen is hij er ook nog, maar dan gaan we naar het concert van Rihanna (in het stadion waar Nederland tijdens het WK tegen Uruguay speelde in de halve finale).

  • 15 Oktober 2013 - 18:21

    Monique:

    Hey Gaby!
    Ontzettend leuk om te lezen, en ik realiseer me dat het al weer een jaar geleden is dat ik zelf naar Afrika ben gegaan. De tijd gaat ongelofelijk snel, en wat schrijf je leuk!

    Geniet,

    Groetjes Monique

  • 15 Oktober 2013 - 18:40

    Carlijn:

    Wat leuk om al je verhalen te lezen!
    Ik word helemaal enthousiast en krijg steeds meer zin om nu zelf ook te vertrekken.

    Ben benieuwd naar al je avonturen !
    Have fun!

    x Carlijn

  • 15 Oktober 2013 - 18:57

    Anneke:

    Hej Gaby!
    Na net even met je geapped te hebben ben jij weer op de hoogte van het laatste nieuws hier aan het thuisfront. Ik hou je op de hoogte.....
    Net je verslag gelezen en ik ben weer op de hoogte van jouw ervaringen en belevenissen daar ;-) Leuk!!!
    Ik wens je morgen heel veel plezier bij Rihanna en kijk nu al weer uit naar je volgend reisverslag!
    Heel veel liefs! X



  • 15 Oktober 2013 - 19:20

    Corné:

    Hi Gaby

    Lekker om jou verhale te lees en alles wat jy mee maak. Jy het al baie gesien en gedoen in so korte tyd!

    Geniet dit!
    Groetjes
    Corné

  • 17 Oktober 2013 - 00:52

    Oma En Opa:

    Leuk en echt een prima gelegenheid om te zien hoe de gezondheidszorg in andere landen is georganiseerd. Het museum van het Groote Schuur Ziekenhuis heeft ook in Nederland grote faam. En dat niet alleen vanwege de Hollandse benaming. Overigens zijn er voor Culemborg de bijzondere aanknopingspunten via Jan van Riebeeck nog. Ook daar kom je wellicht nog eens aan toe. We blijven stralend nieuwsgierig en heel trots op jou. Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1511
Totaal aantal bezoekers 31170

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: