Tijd gaat snel - Reisverslag uit Gardens, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Tijd gaat snel - Reisverslag uit Gardens, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Tijd gaat snel

Blijf op de hoogte en volg Gaby

17 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Gardens


Vandaag (woensdag 16 oktober) een interessante dag op de universiteit gehad. Begonnen bij het Day Hospital in Mitchell's Plain (township), gelegen vlakbij de universiteit. Het overheidsziekenhuis (public) heeft diverse afdelingen, waaronder een kliniek voor mondzorg bij kinderen. In een klein kamertje is de tandarts voortdurend bezig tanden en kiezen te trekken. Schreeuwende kinderen, nog harder schreeuwende volwassenen. In Kaapstad heeft ongeveer 70% van de kinderen van 6 jaar één of meerdere gaatjes. Een schrikbarend aantal. De betaalbare voeding die hier verkrijgbaar is staat niet op de schijf van 5. Bij scholen zijn zogenaamde 'tuck shops' gevestigd. Winkels die alleen maar 'slecht' (vanuit welk oogpunt dan ook) voedsel verkopen. Kleine kids hebben ongeveer standaard een fles met sap/limonade in hun hand. Werk aan de winkel!! In een grotere ruimte staan een aantal behandelstoelen voor de preventieve werkzaamheden (welke door studenten van de University of the Western Cape worden uitgevoerd onder supervisie van een gediplomeerde mondhygiënist). Studenten nemen een uitgebreide anamnese af en stellen een behandelplan op. Voordat ze ook maar iets doen moet de aanwezige ouder tekenen voor akkoord (informed consent). Erg interessant om te zien. Daarna weer terug naar de universiteit.

Na de lunch gingen de studenten aan de slag in de kliniek van de universiteit (vergelijkbaar met de kliniek van de HU, maar met een bizar uitzicht -zie foto-). Interessant om te zien hoe alles in zijn werk gaat. Uitgenodigd om deel te nemen aan de braai die deze groep studenten (ook bijna afgestudeerd) binnenkort op een mooi strand organiseert, leuk! En ook uitgenodigd om een keer met hen uit te gaan (en dan bij één van hen te blijven slapen). Zal leuk worden. Wyntjies kennen ze hier wel :D

Daarna was het tijd om naar huis te gaan. Even omgekleed en vervolgens met Geertjan, Margo en Maria in de taxi naar het Cape Town Stadium voor het concert van Rihanna. Met elkaar wat gegeten en het stadin in. Wow, gigantisch! Concert was leuk om meegemaakt te hebben. Daarna gauw naar bed, want morgen is het weer vroeg dag.

Donderdag 17 oktober. Weer vroeg opgehaald naar Karen (na eerst Geertjan -nu in het vliegtuig terug naar België- gedag te hebben gezegd) en naar Mitchell's Plain gebracht. Vandaag stond een community activiteit gepland. Eerst gingen we (de derdejaars mondzorgkunde studenten en ik) in de bus naar een kleine school in een boerengebied. Daar kregen alle kinderen o.a. poetsles. Erg leuk om mee te maken en de kinderen waren èrg leuk (foto's krijg ik nog).

Vervolgens weer de bus in naar een opvang voor gehandicapte kinderen in een township. De buschauffeur kon het niet vinden, dus we kregen een tour door het township. Erg indrukwekkend, wat een armoede... Uiteindelijk werd de opvang gevonden. Deze opvang (Sinethemba Special Care Center) verzorgt deze kinderen overdag. Ondanks dat ze erg goed verzorgd werden was dit erg, erg indrukwekkend. Brok in mijn keel... Toen weer terug naar de universiteit.

Op de universiteit werd er door docenten en studenten uitleg gegeven over mondzorg aan zeer geïnteresseerde verzorgenden. Ook weer interessant. Daarna werd ik door Karen opgehaald en naar huis gebracht. Daar heb ik vervolgens mijn spullen naar de eenpersoonskamer (waar Geertjan sliep) gebracht, want morgen worden Margo en Maria mijn huisgenoten en zij gaan in de tweepersoonskamer slapen. Uitzicht vanuit mn nieuwe bed is ONGELOOFLIJK (foto). Helaas kan het uitzicht niet 'uit', want de lamellen zijn kapot en zijn niet voor maandag gerepareerd. Hoop dat ik kan slapen, anders wordt het een avondje 'creatief met vuilniszakken'

Morgen naar het township bij Hout Bay, kijken bij het sportproject daar. Even een dagje geen tandheelkunde.

Zaterdag naar een bijeenkomst voor mondhygiënisten, ben benieuwd! Het programma is in ieder geval veelbelovend.

Dat was het weer voor nu :)

  • 17 Oktober 2013 - 23:09

    Oma En Opa:

    Geef je oren en ogen maar goed de kost. Je doet nu een schat aan ervaringen op. Eerste conclusie aan deze kant: We kunnen dan wel heel veel mopperen (vaak terecht), maar het is bij ons nog niet zo heel slecht geregeld. Het thuisfront moet ons nog wel even leren de foto's te openen. Maar voor ons maak je nu een prachtverhaal!

  • 18 Oktober 2013 - 00:52

    Anneke:

    Ra ra ra, wat je nu aan het doen bent........ : workshop 'Creatief met vuilniszakken' ! For sure!!! Hahaha!
    Welterusten voor er na lieverd! X

  • 28 Oktober 2013 - 07:22

    Dawnn:

    Dag Gaby,

    So lekker in de weer geweest zie ik. En een concert van Rianne. Haha altijd geinig om zoiets mee te pikken.
    Hopelijk kun j eveel foto's maken en je focussen op wat je daar allemaal wilt doen en bereiken.

    Have Fun!
    Groetjes Dawnn♥

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Gardens

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 31195

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: