Mijn eerste verslag vanuit Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Mijn eerste verslag vanuit Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Mijn eerste verslag vanuit Zuid-Afrika

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

13 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste echte reisverslag...

Daar zit ik dan, wachtend bij de gate met uitzicht op een immens flatgebouw a.k.a. Airbus A380.

Vanmorgen samen met vriend en broer (de laatste was blijven logeren vannacht) naar Schiphol gereden. Voor vertrek nog even op de fiets naar een winkel geweest en, hoe Nederlands, helemaal doornat geregend. Brr, dat zal ik niet gaan missen. Ondanks het slechte weer stond er geen file en arriveerden we ruim op tijd op onze plaats van bestemming. Auto geparkeerd bij Farmer's Wife (hoe Nederlands wil je het hebben) en naar Vertrekhal 3 gelopen. Mijn zware (maar niet tè) koffer laten sealen (dat ging echt razendsnel) en afgegeven bij de Emirates check-in balie. Mijn koffer was overigens zwaar door alle gesponsorde materialen (bedankt Corim Dental Products B.V. en Henry Schein Dental!) en niet door een overmaat aan kleding en rommel die ik meegesleept heb. Inmiddels waren ook mijn moeder en opa (verrassing, superleuk!) gearriveerd en zijn we even lekker wat gaan eten en drinken. Mijn vader arriveerde vanuit Göteborg, was speciaal voor mij naar Nederland gekomen. Fantastisch!

En toen kwam het moment om afscheid te nemen. Het is 'maar' 7 weken, maar toch... Er vloeiden wel wat traantjes. In no-time zat ik bij het vliegtuig te wachten waar na een tijdje omgeroepen werd dat er 20 minuten vertraging is. Yes! Minder wachttijd in Dubai! Mijn nieuwe camera (Canon kanonnen zijn niet mee i.v.m. gemak en veiligheid) getest en een foto van de piloot gemaakt, leuk speelgoed :) Over een paar minuten boarden (dat gaat i.v.m. formaat vliegtuig gefaseerd) en op naar Dubai.

Inmiddels in Dubai... De vlucht verliep prima. De A380 oogde vanbinnen niet groot doordat er meerdere compartimenten zijn. Ik zat in compartiment F, dat betekende dat ik als één van de laatste het vliegtuig in mocht en als één van de eersten er weer uit. Moderner dan dit vliegtuig gaat bijna niet, maar toch kreeg ik een 'ouderwets' gevoel. Een high tech scherm voor mijn neus met een prachtig film-, serie- en muziekaanbod. Maar, geen functionerend geluid. Het lag niet aan de koptelefoon, maar duidelijk aan de stoel. Een reset was helaas niet de oplossing, dus ik moest het zonder geluid doen. Wel erg leuk om de reis te volgen via het scherm, de start mee kunnen kijken middels een camera op de staart van het vliegtuig. Gaaf! Wat gelezen en onder het genot van een rode wijn gekletst met mijn rij-genoten, een Japanner en een Nederlander. De Nederlander heeft een paar jaar geleden 5 maanden in de omgeving van Kaapstad gestudeerd, dus had nog wat tips. En vertelde dat ze erg goede sushi hebben in Kaapstad (en nee, ik begon er niet zelf over!). Maaltijd aan boord (volgens de kaart 'Lunch') was prima, keuze uit vis en kip. Uiteraard ging ik voor de vis. Voordat het vliegtuig in Dubai landde vloog het er eerst overheen, zag er uit als een magische stad met al die lichtjes. Helaas de palmboom eilanden voor de kust en de Burj Khalifa (hoogste gebouw ter wereld) niet gespot. Landing was smooth en het was eenvoudig om bij de gate voor mijn volgende vlucht te komen (moest er wel een stukje voor met de metro, maar alles was superduidelijk aangegeven). Luchthaven is indrukwekkend.

Straks (over 2 uur) de volgende vlucht, het laatste (en grootste) deel van mijn reis. Ik ga wat proberen te slapen dan, maar hoop wel een concert/serie/film te kunnen zien èn beluisteren.

Aangekomen in mijn appartement in Zuid-Afrika... De vlucht verliep perfect met deze keer gelukkig geluid. Goede film gezien (Now you see me, thanks voor de tip bro!) en vervolgens lekker gaan slapen. Ontbijt (erg uitgebreid, met o.a. warm croissantje en kaasomelet) werd om 4 uur ’s nachts geserveerd ofzo, rare tijd maar het ging er wel in. Daarna nog een beetje geslapen. Vervolgens nog CSI en Bones gekeken. Ondertussen kwam de lunch (ik koos weer vis, deze was weer anders dan de lunch in het eerste vliegtuig). De laatste 2 uur lekker naar buiten gekeken, het was erg helder maar ik heb de ‘big 5’ nog niet gespot. Bij de landing in gesprek gekomen met de Nederlanders achter me, zij gaan de Garden Route rijden. Aangekomen op Cape Town Airport en zonder problemen een stempel (visum) in mijn paspoort gekregen. Koffer opgehaald (kwam al snel en zag er goed uit, heeft wel kaartje ‘heavy’ gekregen) en zoals afgesproken opgehaald door Kevin (die klaarstond met een bordje met mijn naam). Er bleken nog 2 mensen met mijn vlucht te zijn meegekomen (Engelse mannen wonend in Dubai die activiteiten gaan doen met de zoon van Kevin) die door Kevin werden opgehaald. Met de auto vervolgens al soort van rondleiding door de stad gemaakt en op Signal Hill even gestopt. Wow, wat een uitzicht! De Tafelberg verstopte zich in een dikke massa wolken, maar Lion’s Head was al wel te zien, net zoals Robbeneiland. Het was overigens behoorlijk koud door de gure wind. Buitentemperatuur zo’n 15 graden. En, de eerste regen ook al gehad. Welcome home! De Engelsen afgezet bij hun hotel in Camp’s Bay (aan het strand). Behoorlijke golven, waar kitesurfers gretig gebruik van maakten.

Nu was het mijn beurt om naar ‘huis’ gebracht te worden. Het lijkt wel een fort. 2 Afgesloten toegangshekken om het gebouw in te komen, toegangshek met dubbel slot voor voordeur en voordeur zelf heeft ook nog een slot. Het is een veilige wijk hier, maar toch better safe than sorry. In het appartement (behoorlijk gedateerd, maar prima) kennisgemaakt met Geertjan. Een Belg die hier is voor zijn sportopleiding. Hij kon me mooi een tour door het huis geven. Omdat ik inmiddels best trek had gekregen en hij ook, zijn we naar Mixa’s gelopen. Een restaurantje 100 meter van huis met wifi (had alleen mijn telefoon thuis gelaten, dus komt morgen) en een uitgebreide kaart met verbluffend lage prijzen. Genoten van een Avo Burger (avo = avocado) en vervolgens kwamen ook Margo en Maria (Nederlandse meiden die in Den Haag een sportopleiding volgen en hun stage ook via Docenten voor Afrika doen). Met zijn vieren Kloof Street en, het verlengde daarvan, Long Street afgelopen. Veel restaurantjes en winkels. Terug met de taxi (bijna gratis) en vervolgens bij de supermarkt op 100 meter van huis wat inkopen gedaan. Supermarkt maakt zelf sushi en die smaakte erg goed (en was nog heel goedkoop ook). We zijn met ons vieren naar een restaurant tegenover de supermarkt gegaan en hebben daar erg goed gegeten. Ik had een steak (welke echt supergoed was) en we deelden met elkaar een fles wijn. Schade: zo’n € 11,00 per persoon. Daarna naar huis en nog even de plannen voor morgen besproken. We gaan eerst met de hop-on-hop-off bus rond de stad en aan het eind van de dag Lion’s Head beklimmen om de zonsondergang te bekijken. Daarna naar een schijnbaar erg goed visrestaurant in V&A Waterfront. Maar eerst…. Lekker slapen. Ben best een beetje moe, maar dat mag ook wel na zo’n reis vind ik.

Wakker! Goed geslapen en toen ik mijn gordijnen opendeed verblijd met een heel mooi uitzicht: de Tafelberg in volle glorie (en zonder wolken vandaag!)! Nog even lekker blijven liggen en mijn blog bijgewerkt. Daarna opgestaan, douche genomen, ontbeten en naar de bus voor de tour.

Foto´s volgen!


  • 13 Oktober 2013 - 10:04

    Sofieke:

    Oooooo wat klinkt dat nu al gaaf!! Leuk geschreven ook!! Geniet ervan!!

  • 13 Oktober 2013 - 10:08

    Carlijn:

    Hi Gaby,

    Wat fijn te lezen dat je zo'n goede reis hebt gehad! Ben benieuwd naar je verhalen de komende tijd!!! Heel veel plezier en ga ervan genieten!!
    Ik kan niet wachten tot ik ook mag vertrekken!

    x Carlijn

  • 13 Oktober 2013 - 11:11

    Leonie:

    Leuk geschreven gaab! Klinkt geweldig allemaal! Ook wel fijn dat er nog andere Nederlanders/Belgen zitten, kun je lekker kletsen haha. Veel plezier
    Ben benieuwd naar de rest ;)! Gr Leonie

  • 13 Oktober 2013 - 12:23

    Annette:

    Wat voor camera heb je dan gekocht voor je reis, krijg je geen spijt dat je je mooie camera niet meehebt?

    Veel plezier en zoals mijn oma altijd zei: uutkiek'n!

  • 13 Oktober 2013 - 15:02

    Anneke:

    Hej Gaby!
    Wat geweldig fijn om op deze manier met je mee te te kunnen genieten van dit prachtige avontuur!
    Geniet er met volle teugen van lieverd! We kijken vol spanning uit naar je volgende verhaal!
    Veel liefs van het thuisfront! XXX

  • 13 Oktober 2013 - 18:46

    Heleen.:

    Hallo Gaby,wat leuk om je verslag te lezen !!! Fijn dat de reis zo goed is verlopen.Ik blijf je volgen en met mij velen denk ik zodat je weet dat ook al zit je zoo ver weg,hier altijd mensen zijn die aan je denken !!! Veel plezier en succes nog in dat verre South-Africa !!!

  • 13 Oktober 2013 - 21:52

    Justa:

    Wat een goede ontvangst door die andere studenten! Top dat je meteen dingen gaat zien en ondernemen.

  • 14 Oktober 2013 - 00:24

    Oma En Opa:

    Geweldig, Gaby! Respect voor al je belevenissen en het geweldig fijne verslag. Zo blijven we helemaal bij! Benieuwd en verlangend naar het vervolg van je avontuur.

  • 14 Oktober 2013 - 01:00

    Toke:

    Wat een leuk reisverslag. Dit belooft wat voor de komende weken. Fijn dat je goed bent aangekomen en opgevangen. Ik blijf je volgen. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 4868
Totaal aantal bezoekers 31169

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: