Up North! - Reisverslag uit Kungsbacka, Zweden van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Up North! - Reisverslag uit Kungsbacka, Zweden van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Up North!

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

09 December 2013 | Zweden, Kungsbacka

Voordat ik begin aan mijn verslag over mijn avonturen 'Up North' moet ik eerst 'Down South' nog goed afsluiten.

Zaterdag 30 november werd ik door Kevin opgehaald en naar de luchthaven van Kaapstad gebracht. Kevin was stipt op tijd, dus ik was ook mooi op tijd op de luchthaven. Koffer laten sealen (stuk goedkoper dan in Nederland) en ingecheckt. Direct maar door de security check gegaan, ging gelukkig (en terecht) probleemloos. De vlucht verliep perfect. Om mijn ritme niet in de war te brengen besloten om weinig te slapen onderweg. Daar zou ik later nog spijt van krijgen. Lekker films gekeken, gelezen en gekletst met mijn Zuid-Afrikaanse buurvrouw (Astrid). Aangekomen in Dubai samen met Astrid opgetrokken, zij moest namelijk ook bijna de hele nacht wachten op haar volgende vlucht. Om 5:15 afscheid genomen, want Astrid moest naar de gate om te gaat boarden. Ik ging naar mijn gate (in een andere terminal) en moest daar nog een tijd wachten. Ging vervolgens als één van de eersten het vliegtuig in. Stoel naast me bleef leeg, lekker!! Aangezien dit vliegtuig (A380) erg groot is, duurde het wel even tot iedereen ingestapt was. Toen dat eindelijk zo ver was vertrok het vliegtuig nog niet. Een technische storing, even geduld nog... 'Even' werd een uur en toen kwam de mededeling dat we pas om 12:00 uur konden vertrekken. Met een ontbijtbon in mijn handen verliet ik als één van de eersten het vliegtuig en kon ik bij één van de aangegeven restaurants gaan ontbijten. Prima ontbijt gehad in een buffetrestaurant en vervolgens weer terug naar het vliegtuig. Uiteindelijk stegen we om 12:23 op. Dat betekende dat ik 12 uur heb moeten wachten op de luchthaven (in plaats van 7 uur). Erg lang en toch behoorlijk slopend. Tijdens de vlucht toch maar lekker gaan slapen, was na de overgeslagen nacht behoorlijk moe. Aangekomen in Nederland moest ik nog een behoorlijke tijd wachten op mijn koffer. Blijft spannend met zo'n overstap in Dubai. Maar, hij was er! Gauw naar de aankomsthal, waar ik werd opgewacht door vriend/ouders/broer. Fijn om ze weer te zien!

In de paar dagen dat ik in Nederland was heb ik zoveel mogelijk mensen gezien (opa/oma, aantal vrienden, schoonouders, begeleider school). De eerste paar dagen had ik het chronisch koud. Vreselijk, hele dag kippenvel en rillingen.

Vrijdag 6 december ben ik naar Zweden vertrokken. Vanwege de storm was ik bang voor vertraging, dus ging ik erg vroeg naar Schiphol. Uiteraard was er geen vertraging (die is er alleen wanneer je hem niet kunt gebruiken), dus ik was veel te vroeg op Schiphol. Maar ach, wie 12 uur wachten op Dubai aankan, doet 3 uur wachten op Schiphol fluitend. Inchecken etc. ging prima, kreeg een stoel op de eerste rij. Ik zag wel op tegen de vlucht, storm in een klein vliegtuig leek me geen pretje. Viel alles mee gelukkig en de landing was ook perfect (het stormde nog steeds, dus complimenten voor de piloot). Op de luchthaven van Kopenhagen opgewacht door mijn lieve vriend. Wat gegeten samen, want had behoorlijke honger (nadeel van een vlucht om 18:40). Met de trein naar Malmö, waar we helaas moesten uitstappen omdat er een probleem was met het spoor (vanwege de storm). Helaas moesten we met de taxi verder naar Lund. Geen vervelende rit, maar wel de hoofdprijs moeten betalen. Uiteindelijk in het huis wat mijn vriend huurt aangekomen, erg leuk om eindelijk te zien waar hij nu woont.

Zaterdag samen Lund in geweest. Het had 's nachts gesneeuwd, dus dat was erg leuk. Winter Wonderland!! Erg fijne dag gehad.

Zondag lekker relaxed, hoefde toch pas om 15:07 met de trein. Helaas bleek er weer van alles mis met de treinen, maar na omgereisd te zijn kwam ik 2 uur later dan gepland toch aan op mijn bestemming: Kungsbacka. Kaart gekocht voor het openbaar vervoer en vervolgens opgehaald door de eigenaar van het huis waar ik de komende tijd zal verblijven. Voelde me erg welkom, fijn! Bijtijds gaan slapen, want de volgende dag stond de Sahlgrenska Akademin in Göteborg op de planning.

Vanmorgen kreeg ik een lift naar de universiteit, luxe! Ik wist niet precies hoe ik moest lopen (de universiteit is erg groot), maar gelukkig ging ik in 1x goed. Kennisgemaakt met Harriet, de vrouw waar ik via mail ook contact mee heb gehad. Zij had een heel schema voor me opgesteld voor de komende weken, dus dat hebben we doorgenomen. Daarna kreeg ik een rondleiding. Één ding weet ik zeker: ik ga verdwalen. Tijdens de rondleiding nog kennisgemaakt met andere personen die ik de later deze weken nog terug ga zien. Ook op de universiteit voelde ik me erg welkom.

In de middag had ik tijd om even Göteborg in te gaan. Het sneeuwde (grote vlokken die niet bleven liggen) en dat zag er sfeervol uit. Telefoonkaart gekocht waarmee ik de komende weken bijna onbeperkt kan bellen en sms-en. Vervolgens naar mijn tijdelijke huis om dit reisverslag onder het genot van een beker thee te schrijven. De dochters van de eigenaar ontmoet (wonen meestal bij moeder en soms bij vader), zij blijven vanavond slapen. Ze vinden het maar spannend, zo'n vreemde in huis die tot overmaat van ramp geen Zweeds spreekt. Goede Engelse oefening voor hen! Ik wist nog niet waar de supermarkt was om eten te kopen, maar kon gelukkig mee-eten (echt Zweeds -maar wel lekker-: Spaghetti Bolognese).

Tot de volgende keer!

  • 10 December 2013 - 12:51

    Justa:

    Hoi gaby,

    In Zweden is je programma vast beter geregeld dan in Zuid-Afrika. Hopelijk kun je veel leren, maar vooral genieten! Bijzondere weken in de sneeuw...Groeten aan Jan-Willem,
    groetjes Justa

  • 10 December 2013 - 16:58

    Anneke:

    Hej hej Gaby!
    je hebt een bewogen reis van het ene uiterste naar het andere uiterste achter de rug!
    Geniet nog maar met volle teugen van het laatste deel van je avontuur!
    Wij hopen natuurlijk weer mee te mogen genieten via dit blog!
    Vi ses på Kullen! ;-)

  • 11 December 2013 - 00:06

    Opa En Oma:

    Onze wens om ook bij "north up" eenzelfde vlotte verslagen als bij "down south"' te krijgen, is al sneller in vervulling gegaan dan verwacht. Leuk en fijn verteld. En die Zweedse dochters des huizes kunnen best wat van jouw Engels meekrijgen als jij er maar voor zorgt, dat je genoeg van het Zweeds op kunt pikken. Voor jou zal dat dubbelbelangrijk zijn. Evengoed hoopt oma, dat je heel gauw aan de kou zult wennen. Ze bibbert alleen al bij het lezen van de temperatuurverschillen waaraan je wordt blootgesteld.
    Maar heb veel plezier. Groeten aan JW.

  • 11 December 2013 - 00:06

    Opa En Oma:

    Onze wens om ook bij "north up" eenzelfde vlotte verslagen als bij "down south"' te krijgen, is al sneller in vervulling gegaan dan verwacht. Leuk en fijn verteld. En die Zweedse dochters des huizes kunnen best wat van jouw Engels meekrijgen als jij er maar voor zorgt, dat je genoeg van het Zweeds op kunt pikken. Voor jou zal dat dubbelbelangrijk zijn. Evengoed hoopt oma, dat je heel gauw aan de kou zult wennen. Ze bibbert alleen al bij het lezen van de temperatuurverschillen waaraan je wordt blootgesteld.
    Maar heb veel plezier. Groeten aan JW.

  • 13 December 2013 - 23:49

    Theo:

    Hoi Gaby. Leuk, weer een positief en compleet verhaal. Volgens kan jij overal wel aarden. Ik hoop dat jullie (JW en jij) een leuk Zweeds weekend hebben en wellicht even naar Göteborg kunnen. Dan nog een paar dagen en dan zit het alweer op en wat dan?
    Veel succes en plezier, xxxx

  • 19 December 2013 - 19:03

    Toke:

    Goed te vernemen dat alles weer vlot verloopt en leuk om je te volgen via jouw reisverslag. Wij wensen jou en JW gezellige kerstdagen en een liefdevol 2014.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 11230
Totaal aantal bezoekers 31197

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: