Alweer op de helft... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Alweer op de helft... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft...

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

06 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De tijd vliegt werkelijk waar voorbij. Daarom heeft dit verslag dan ook wat langer op zich laten wachten.

De eerste twee weken op de universiteit waren zowel leuk als leerzaam. Na deze twee weken zou mijn stage beginnen. Het was vooraf al een heel gedoe om toestemming te krijgen om mee te draaien met het programma van de universiteit, maar dit is door inspanningen van o.a. Karen vlak voor mijn vertrek naar Zuid-Afrika rond gekomen. So far, so good, alles leek geregeld.

Daarom was het dan ook een flinke tegenvaller toen ik, om mee te draaien met mijn stagebegeleidster Wayda (schat van een vrouw) ook nog toestemming van het Department of Health (ik noem het maar even DoH) nodig bleek te hebben. Wayda is als mondhygiënist (Oral Hygienist) werkzaam voor de overheid en verbonden aan de Lotus River kliniek. Haar functie houdt in dat ze zich met community-work en behandelingen in de kliniek bezighoudt. Community-work houdt onder andere in dat zij mondhygiëne voorlichting geeft op scholen. Erg leuk en helaas ook ontzettend nodig. In de kliniek voert zij gebitsreinigingen uit en geeft de patiënten voorlichting. Per patiënt krijgt zij slechts 15 minuten de tijd (de overheid betaalt de behandelingen omdat de patiënten daar niet de financiële middelen voor hebben). Maar terug naar mijn situatie… Het DoH eiste diverse documenten. Karen heeft deze met spoed verzameld en aan het DoH verstrekt, maar nu (1.5 week later) wachten we nog steeds op antwoord. Om mezelf niet te druk te maken houd ik me maar vast aan“This is Africa”. Ik heb wel toestemming gekregen om met Wayda mee te gaan gelukkig. We zijn naar diverse scholen en creches geweest en ze gaat echt ontzettend leuk om met de kinderen, fantastisch om te zien. Op maandag, dinsdag en donderdag doet ze in de ochtend haar community-work en in de middag behandelt ze patiënten in de kliniek. Op woensdagen en vrijdagen behandelt ze patiënten in de kliniek.

Afgelopen vrijdag was er een vergadering van de overheids-mondhygiënisten en ik mocht ook mee. Erg leuk om bij aanwezig te zijn! Ik ben ook uitgenodigd om aanwezig te zijn bij hun teambuildings uitje binnenkort, erg leuk (en het wordt vast ook erg lekker: er staat een braai op het programma).

Het weekend was werkelijk waar FANTASTISCH. We (Margo, Maria en ik) hebben een auto gehuurd en zijn op zaterdagochtend via een prachtige kustroute naar Hermanus gereden. Hermanus staat bij toeristen bekend als de place to be als je walvissen wil spotten (volgens locals zijn er overigens nog wel betere plekken). In ieder geval: we gingen zoals het echte toeristen betaamt, naar Hermanus. Het was schitterend weer (heerlijke temperatuur, strakblauwe lucht etc. etc.), dus het begon al goed. In Hermanus lekker geluncht (zelfs op zo’n toeristische plek nog heel goed betaalbaar) en tijdens de lunch zag ik de eerste walvis. Gauw lunch opgegeten en dichter naar het water toegegaan. Helaas waren de walvissen nu verder weg dan tijdens de lunch, maar toch nog een leuke foto kunnen maken. Doel bereikt, op naar het volgende! De volgende plaats waar we heengingen was Worcester. Hier hadden we bedden gereserveerd in een Bed&Breakfast (Sonnevanck). Prachtige kamer, luxe badkamer en een ijskoud (vind ik al gauw…) en groen (het had 2 dagen eerder geonweerd) zwembad in de tuin. Even bij het zwembad bijgekomen van de autorit (was best warm zonder airco) en vervolgens op zoek naar wat eten. Supermarkten bleken al dicht te zijn, dus we zijn uit eten geweest (wat weer erg lekker was). Vroeg naar bed, want morgen stond er een SAFARI op de planning. ’s Ochtends vroeg naar het Aquila Private Game Reserve gereden. Daar aangekomen werden we verwelkomd met een verfrissingsdoekje (lekker!) en een glas bubbels (nog lekkerder!). Aangemeld en gewezen naar het ontbijtbuffet. Dit was echt dik voor elkaar en terwijl we genoten van ons ontbijt (in een prachtige zaal) werden we al getrakteerd op de aanblik van verschillende bewoners van het reservaat. Olifanten, struisvogels, zebra’s… Gaaf!! Vervolgens met een groep ingestapt in de ‘auto’ waarin we de game drive gingen maken. De ranger die met ons meeging was erg enthousiast en bleek tijdens de game drive echt ontzettend veel over de dieren te weten. We hebben veel verschillende dieren gezien en kregen gelukkig volop de kans om foto’s te maken (dit was tevens het eerste echte moment dat ik mijn spiegelreflex camera’s met telelenzen miste). Lekker geluncht (ook weer dik voor elkaar) en vervolgens was het tijd voor het onderdeel waar ik me het meest op verheugde (thuis in Nederland al): safari te paard. De paarden zagen er goed uit en ik mocht op Blondie (een 8-jarige palomino ruin). Het was onbeschrijflijk, je voelt je echt één met de natuur. En wat voor natuur… prachtig gewoon. Het was een rit van 1,5 uur en ik heb van elke seconde genoten. Na terugkomst bij Aquila nog een drankje gedaan en toen de thuisreis (naar Kaapstad) aanvaard. Het was een prachtige rit (bergen, wijnvelden, etc. etc.) en we arriveerden moe, maar zeer voldaan, weer thuis. Lekker wat gegeten en begonnen met de vele foto’s. Één ding weet ik zeker: dit was niet mijn laatste safari!

De volgende dag, maandag, was weer een 'normale' stagedag. In de ochtend met Wayda naar scholen geweest en in de middag geobserveerd terwijl zij haar patiënten behandelde.

Gisteren (dinsdag 5 november) ook nog naar diverse scholen geweest, alleen bleken er nauwelijks leerlingen te zijn. Dit was omdat het Guyfawks Day was, een onofficiële feestdag die jaarlijks terugkeert. Op een school waar normaal 400 leerlingen horen te zitten waren er slechts 37 aanwezig (terwijl het geen officiële feestdag is).

’s Avonds naar een voetbalwedstrijd in het Cape Town Stadium geweest. Ik was hier al eerder geweest (concert Rihanna), maar wilde er ook nog een voetbalwedstrijd meemaken. Ajax Cape Town (thuisclub) speelde tegen Kaizer Chiefs (uit Johannesburg). Kaizer Chiefs was favoriet, maar Ajax wist toch met 1-0 te winnen. Het sfeertje was erg leuk. Dansende supporters zoals dat alleen in Afrika kan. Grappig om allemaal Ajax Amsterdam vlaggen te zien terwijl Amsterdam hier een kleine 10000 kilometer vandaan ligt. Uiteraard ook even gezwaaid met de vlag! Leuk om meegemaakt te hebben!!

Morgen ga ik naar de school waar Margo en Maria veel activiteiten doen, ik ga daar voorlichting geven over mondgezondheid. Vrijdag is het Research Day voor de studenten van de universiteit (welke ik in mijn eerste twee weken in Zuid-Afrika heb leren kennen), op deze dag presenteren de studenten hun afstudeeronderzoeken en ik ben uitgenodigd daarbij aanwezig te zijn.

Gek om te bedenken dat ik over een maand alweer in Zweden zit voor deel 2 van dit avontuur (up north)…

Foto's weer op http://downsouthupnorth.reislogger.nl (het zijn er deze keer veel --> 4 pagina's!). Album moet beginnen met een panoramafoto van de zee, indien het album met een foto van mij met een Ajax vlag begint: klik dan 1x op het woord 'Datum' wat na "Foto’s 1 - 20 van 78"staat!

Liefs!

  • 06 November 2013 - 14:01

    Justa:

    Hoi Gaby,

    Het klinkt weer geweldig. Wat een ervaringen!
    Ik hoop dat je papieren snel in orde komen.

    Groetjes uit een regenachtig Gouda

  • 06 November 2013 - 14:03

    Jolien :

    Hi Gaby, wat gaaf om al je verhalen te lezen, van zowel je stages als de mooie excursies natuurlijk :).
    Geniet er nog van, voor je het weet is het inderdaad weer voorbij.
    Groetjes Jolien

  • 06 November 2013 - 15:01

    Oma En Opa:

    We hebben het idee, dat je veel tijd tekort komt om van alle moois te genieten. Wat een schat aan ervaringen doe je op. Afgelopen weekend zagen we ook aartsbisschop Tutu op TV bij de herdenking van Friso in de kerk in Delft. We realiseerden ons, dat je daar ook nog een keer naar toe wilde. Vertel hem dan maar, dat het definitief afscheid van je Volvo nog maar wat uitgesteld moet worden. Je broertje zag er wel een gat in om het herstel in eigen hand te nemen. Tijd is het grootste euvel. Naast alle mooie belevenissen ook de stroperigheid van de bureaucratie ervaren. Dat schijnt erbij te horen. We verkondigen dan wel digitaliseren, automatiseren en wat al niet meer zegeningen voor de mensheid, maar een toegezegd papiertje om afspraken uit te kunnen voeren is niet te realiseren. Maar hou vol.
    En blijf genieten. Vanavond gaan we proberen je foto's te bekijken. Zijn we ook eventjes bij je.

  • 06 November 2013 - 23:47

    Timea:

    Hoi Gaby, erg leuk om over het leven in Zuid-Afrika en je afwisselende activiteiten te lezen. Wat een geweldige stage. Geniet nog van de laatste weken!
    Groetjes, Timea

  • 08 November 2013 - 11:40

    Toke:

    Wat een leuke reisverslagen!! Jij kunt ook als schrijfster of journalist e aan de slag. Geniet nog maar fijn van de laatste weken. Dit is een ervaring die je je levenslang bij blijft. Kus, je tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 31162

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: