Tweede reisverslag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu Tweede reisverslag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gaby Knobbout - WaarBenJij.nu

Tweede reisverslag

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

14 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gisteren (zondag 13 oktober) heb ik samen met Geertjan een tour gemaakt door de stad middels een zogenaamde hop-on-hop-off bus (de blauwe route). Ik had al gehoord en gelezen dat Kaapstad grote contrasten kent. Dat blijkt helemaal waar te zijn. Grote armoede in de townships, grote rijkdom langs de kust. Indrukwekkend… We zijn naar Kirstenbosch geweest (botanische tuinen). Alles stond in bloei (het is immers lente hier) en het was allemaal erg mooi aangelegd en goed onderhouden. Ook naar ‘World of Birds’ geweest. Een ‘bird sanctuary’ waar vogels die in de natuur kansloos waren worden opgevangen. De kooien waren met zorg gemaakt en de dieren zagen er goed uit, maar of ze nou echt happy waren… Ik betwijfel het. De kust is echt prachtig. Het zand is licht (wit), de zee is azuurblauw en de palmbomen erbij maken het plaatje compleet. ’s Avonds heerlijk vis gegeten (hier vlakbij), ik ga zeker nog eens terug naar dat restaurant (veel sushi voor weinig).

Maandag 14 oktober. Vanmorgen een Zuid-Afrikaanse SIM-kaart gekocht. Gewoon een simpele prepaid kaart waarmee ik hier kan bellen en sms-en.

Om 11:00 werd ik opgehaald door Karen (Renske: ik heb de groeten gedaan, vond ze erg leuk) en naar mijn locatie voor mijn eerste ‘stage’dag gebracht. In/bij Mitchell’s Plains, een township waar zo’n 1.8 miljoen mensen leven, zijn de opleidingen tot mondhygiënist en tandarts gevestigd. Ik heb gekeken naar de presentaties van de bijna afgestudeerde mondhygiëne studenten over hun ‘community work’ project. Voor de mondhygiëne-studenten die deze blog lezen: vergelijkbaar met het kinderproject of ouderenproject in het groot. Erg leuk en interessant, het niveau lijkt vergelijkbaar met het niveau in Nederland. Deze studenten studeren eind november af, ik zal waarschijnlijk bij hun diploma-uitreiking aanwezig zijn (leuk!).

Wat ik in mijn vorige blog ben vergeten te zeggen: ik heb in het vliegtuig met veel plezier (en ook een paar tranen…) de kaarten en brief gelezen van de lieve mensen die me op Schiphol hebben uitgezwaaid (en oma niet te vergeten!). Bedankt!! En op 39000 ft. nog een gratis kraslot gewonnen ook ;)

Meiden van IHS die komend weekend naar Zuid-Afrika komen: taxi’s zijn héél goedkoop, dus we gaan zeker een keer wat afspreken!! Geld opnemen kan hier makkelijk, maar zorg er wel voor dat je pinpas op ‘wereld’ staat.

Morgen naar het ‘Groote Schuur Hospitaal’, het ziekenhuis waar de eerste harttransplantatie ooit is uitgevoerd. Zoiets spannends zal ik niet gaan zien, maar ik ben heel benieuwd wat dan wel!



  • 14 Oktober 2013 - 21:20

    Stefanie:

    Hoi Gaby!

    Super leuk om alles te lezen! Dat ik dat straks ook allemaal kan gaan zien besef ik nog steeds niet. Bedankt voor de tips! En wat mij betreft spreken we zeker een keer af! :)
    Veel plezier en succes!

    Xx

  • 15 Oktober 2013 - 07:28

    Lineke:

    Leuk om te lezen gaby! Ik ga je zeker volgen! Veel plezier.

    Xx lineke

  • 15 Oktober 2013 - 17:07

    Oma En Opa:

    Geweldig leuk om zo je ervaringen te kunnen delen. Bovendien fijn en duidelijk (en vooral kort en bondig volgens oma). Heel gezellig.

  • 16 Oktober 2013 - 21:53

    Renske Veenema:

    Hoi Gaby,
    Wat ontzettend leuk om te lezen! Gaaf dat je op de opleiding hebt gekeken! Super veel plezier, geniet ervan zoveel je kunt! Groet Renske

  • 17 Oktober 2013 - 18:12

    Caroline Overmeer:

    Ha Gaby, het doet me erg veel plezier te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Houd ons op de hoogte! Erg leuk om je verslag(en) te lezen. Veel plezier in SA!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

My African dream

Op dit moment ben ik in de laatste fase van mijn opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht beland. Als onderdeel van de minor IHS (International Health Studies) zal ik op vrijdag 11 oktober 2013 in het vliegtuig stappen en via Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) naar Kaapstad (Zuid-Afrika) reizen. Met andere woorden: down south.

Waarom Zuid-Afrika? Ik heb al jaren de droom om 'iets goeds' te doen in Afrika. De stichting Docenten voor Afrika zet zich in voor beter onderwijs in de townships van Zuid-Afrika en biedt daarnaast diverse stageplaatsen. Gedurende zeven weken zal ik mij inzetten voor deze stichtingVoor meer informatie: http://www.docentenvoorafrika.nl

Ik zal met een volle koffer naar Zuid-Afrika vertrekken. In deze koffer zullen weinig spullen voor mijzelf zitten, maar voornamelijk tandenborstels en tandpasta voor de mensen in Kaapstad. Deze heb ik onder andere gesponsord gekregen van Corim Dental Products b.v. http://corimdental.nl/ Mijn dank daarvoor!

Op 30 november zal ik weer terugkeren naar Nederland. Mogelijk zal ik daarna nog naar Göteborg (Zweden) vertrekken om daar mee te kijken de Sahlgrenska Akademin (Göteborgs Universitet). Met andere woorden: up north.

Middels dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika en mogelijk Zweden.

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

All good things come to an end...

23 November 2013

Gemengde gevoelens...

17 November 2013

Eind in zicht...

11 November 2013

Enorm genieten, maar soms ook absoluut niet...

06 November 2013

Alweer op de helft...
Gaby

Travel is the only thing you buy that makes you richer. "To travel is to live." Hans Christian Anderson "Everywhere is my home. My roots are inside me." Julie Demesy

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 31161

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Down South deel II

06 December 2013 - 05 Januari 2014

Up North

11 Oktober 2013 - 01 December 2013

My African dream

Landen bezocht: